Margriet Modderkolk batikt, quilt, verhit en stoomt een prachtig kunstwerk

Even voorstellen: Margriet Modderkolk. 
Sinds het afgelopen jaar ben ik ‘op proef’ bij Textielkunst Nu. Het is een bont gezelschap waar ik me prima in thuis voel hoewel ik door omstandigheden nog maar twee keer geweest ben. Nu alles gisteren is uitgepakt (om elkaar te laten zien) en weer ingepakt, is mij duidelijk dat dit een mooie tentoonstelling wordt. Grote diversiteit in de uitvoering maar tegelijkertijd eenheid in kleur door het gezamenlijke thema. 
 

Uiteindelijk is  het mij nog gelukt om een werkstuk klaar te maken. Tijdsdruk, door onder meer de laatste loodjes van de 2-jarige opleiding aan de DIY Textile School in Amsterdam, de expo van De Weerribben (jawel, ik exposeer in Paasloo, Galerie de Horst) en de zeer ernstige ziekte van mijn vader, bezorgden me de nodige stress. Maar het is gelukt en daar ben ik blij om. Want deelname aan een groep betekent ook je er voor inzetten. Hand en spandiensten verrichten, meedoen aan de expositie, ook al ben ik nog op proef. 
Met de batiktechniek heb ik de basislap geverfd en daarna gequilt met de hand en de naaimachine. Door het eindresultaat voortdurend te verhitten en dan weer te stomen, kreeg de quilt een mooi reliëf. De natuur is altijd in beweging, zo ook bij de rivier. Ik woon vlakbij de Rijn en we wandelen en fietsen graag in de afwisselende landschap. Bij ons de stuwwallen, het zgn. Veluws Massief en aan de andere kant de dijk naar Arnhem. Bossen, weilanden, zandstrandjes en veel, heel veel lucht er boven. Prachtig! 
Rijn en IJssel, een impressie; 2017; Detail 
Verder doe ik aan vilten en -als ik tijd heb- ook nog aan weven. Maar dat is een beginnersgebeuren, helaas! Ik vind weven leuk en wil het graag combineren in mijn textielwerk. Vilten heb ik het afgelopen jaar bij Linda Dezijn gedaan. Het is een prachtig werk, zowel vachtvilten als voor ander textielwerk. 
In Amsterdam komt straks op de eindtentoonstelling een viltwerk van me te hangen. Rouw, Trouw en Koestering is hiervan de titel. Hieronder zien jullie een detailfoto. Rouw, Trouw en Koestering ligt mij op dit moment dicht aan het hart omdat mijn vader zo ernstig ziek is. Zijn ziekteproces heeft een grote impact op mij en roept bij mij allerlei levensvragen op. Rouw, Trouw en Koestering is voor mij de essentie waar het in een mensenleven om gaat. 
Aan wie of wat ben je Trouw? Hoeveel Rouw (want afscheid nemen hoeft niet altijd met de dood te maken te hebben) kan een mens te verdragen en wie of wat wil je graag in je leven koesteren? En hoe is de balans hiertussen? Het is een proces en -ook al is het werkstuk klaar- dat naar mijn idee je hele leven door gaat. 

 
Rouw, Trouw en Koestering; 2017; Detail 
Onze bijeenkomst gisteren, met alle lekkere dingen erbij, heeft me weer geïnspireerd. De gezelligheid, de gastvrijheid en de prachtige omgeving van Cisca’s huis, ik verheug me op de aanstaande expositie in Den Nul. 
Mochten jullie meer over mij of mijn werk willen weten, kijk dan of op FaceBook of op mijn site met blog: www.margrietmodderkolk.nl. 
19/5/2017 

Reacties